Waarom is een social media plan bij het starten met social media zo belangrijk?

Door

juni 11, 2014ZakelijkGeen Reacties

Veel bedrijven starten op de bonnefooi met social media, niet wetende wat zij hiermee willen bereiken. “Iedereen doet het, dus ook wij kunnen niet achterblijven” is een veelvoorkomende kreet. Dit is echter een verkeerde insteek. Social media is geen doel, maar een middel om uw bedrijfsdoelen te bereiken. Dit lukt niet zonder er goed over na gedacht te hebben. U dient hiervoor een duidelijk social media plan op te stellen.

Het is natuurlijk altijd beter om dit door een expert te laten doen, een social media bureau weet exact hoe het een onderscheidende strategie voor u moet implementeren in uw bedrijf. Zij zorgen ervoor dat u iets anders doet dan uw concurrenten en daarnaast kunt u met een professioneel social media plan als ruggensteun gemakkelijker uw bedrijfsdoelstellingen bereiken. Toch is het uitbesteden van een social media plan voor veel eenmanszaken te duur en daarom kunt u het ook zelf doen. Dit is waarschijnlijk niet zo goed, maar toch veel beter dan dat u er totaal niet over denkt.

Denk vooral na over wat u in de toekomst wilt bereiken. Wilt u meer naamsbekendheid? Wilt u een beter imago? Wilt u meer klanten? Misschien wilt u uw servicegraad verbeteren. Voor al deze doelen kunt u social media inzetten. Denk er goed na hoe u social media bij laat dragen aan het behalen van deze doelen. Probeer onderscheidend te zijn!

Bedenk al voor u start op wat voor gelegenheden u in kunt spelen. Gedurende het jaar zijn er verschillende festiviteiten, evenementen of feestdagen waarop u gericht kunt inspelen. Bekijk goed waar uw doelgroep over praat en plaats ook interessante content. Uw doelgroep zit niet te wachten op alleen maar reclame en promotie. Ze verwachten dat u iets plaatst wat zij interessant vinden, verdiep u in de onderwerpen waarin uw doelgroep geïnteresseerd is en plaats hier geregeld iets over. Gebruik de 20/80 regel. 20% reclame en 80% interessante content voor uw doelgroep.

Ook als u al social media inzet kan een social media plan zeer effectief zijn. Maak nog eens een social media analyse waarin u bekijkt waar uw doelgroep over praat. Bekijk eens goed op wat voor berichten u veel en weinig interactie krijgt. Bekijk ook eens op welke tijden u meer interactie krijgt dan op de meeste berichten en plaats uw content dan voortaan op die tijden.

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten