Vier doelstellingen van online marketing

Door

augustus 19, 2014ZakelijkGeen Reacties

Het meest belangrijke van elke campagne is het doel. Een campagne zonder doelstelling stelt niets voor, er moet altijd een doel zijn waar je naar streeft. Niet alleen voor campagnes is dit belangrijk, eigenlijk geldt dit voor alles. Voor online marketing is dit hetzelfde voordat je start met de inzet van online marketing is het belangrijk dat je goede, duidelijke doelen opstelt. De doelen die je formuleert zijn afhankelijk van de marketingstrategie van de organisatie en de doelgroep.

Globale doelstellingen

Toch kunnen er voor iedere online marketing campagne dezelfde globale doelstellingen worden gehanteerd.

Dit zijn de volgende 4 globale doelstellingen:

  • Het bereiken van de doelgroep
  • Het binnenhalen van kwalitatieve bezoekers
  • Het converteren van de bezoekers
  • Het binden van de doelgroep

Het bereiken van de doelgroep

Dit is een doelstelling die voor iedere campagne geldt. De doelgroep moet bereikt worden, maar je wilt vooral de juiste doelgroep bereiken. Zo specifiek mogelijk om de waste te minimaliseren. Wanneer er per klik of per view betaald wordt is het helemaal belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken. Wanneer het doel van de campagne het vergroten van de naamsbekendheid is, is het bereiken van de doelgroep de enige doelstelling. Dit is eigenlijk te vergelijken met een televisiecommercial. Vaak zit er meer achter een campagne, dan is dit slechts een onderdeel van het doel van de campagne.

Het binnenhalen van kwalitatieve bezoekers

Zoals hierboven beschreven worden de meeste campagnes breder ingezet dan ‘slechts’ de doelgroep bereiken. Je wilt de doelgroep triggeren tot het doen van een aankoop of tot het klikken op de uiting. De focus ligt op de kwalitatieve bezoekers om zo zoveel mogelijk waste te voorkomen. Helemaal wanneer je per klik betaald is het belangrijk om je campagne zo gericht mogelijk in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan Adwords. Je kan hier zelf mee aan de slag gaan, maar om een kwalitatieve Adwords campagne in te zetten is het misschien toch slim om een internet marketing bureau in te zetten.

Het converteren van de bezoekers

Wanneer de doelgroep geklikt heeft heb je een doelstelling bereikt, maar nu is het de bedoeling dat de bezoeker ook over gaat naar een koop. Het uiteindelijke doel is toch die conversie; een aankoop, een like, een download, aanmelding voor de nieuwsbrief of de installatie van bijvoorbeeld een app. Het succes van een campagne kan gemeten worden door de conversieratio te berekenen. Op deze manier kun je berekenen hoeveel je kwijt bent voor er een conversie heeft plaatsgevonden. Je berekend eigenlijk wat het kost om een conversie te bereiken.

Het binden van de doelgroep

Vanaf het moment dat de doelgroep op je website is ontvangen, overgegaan is tot en klik en misschien wel tot een conversie is het laatste doel om de doelgroep te binden aan je bedrijf. Afhankelijk van het soort contact dat je hebt gehad met de doelgroep kun je de doelgroep aan je bedrijf laten binden.  Wanneer je bijvoorbeeld de volledige persoonsgegevens hebt ontvangen is het niet moeilijk om in contact te blijven met deze persoon. Wanneer je bijna geen gegevens hebt wordt dit natuurlijk een stuk lastiger.

 

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten