Merkbescherming, moet dat?

Door

november 13, 2013ZakelijkGeen Reacties

Vroeg of laat komen ondernemers in aanraking met de vraag of merkbescherming noodzakelijk is voor bedrijfsnaam, productnaam, verpakkingsmodel of ander uniek marketinginstrument. Naarmate het vertrouwen in een merk groeit, des te krachtiger het merk is. Andere personen of bedrijven willen graag hun naam verbinden aan uw merk of model om meer afzet te genereren. Om te voorkomen dat anderen de vruchten plukken van de merknaam of merkkenmerken waarin u jaren lang hebt geïnvesteerd, kunt u uw merk beschermen.

Merkbescherming, hoe werkt dat?

Bedrijven in Nederland kunnen een merk van een bedrijf, product of dienst registeren bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Niet alleen de naam, maar ook een logo-tekening en een model kunnen worden beschermd. Voor merkbescherming in de hele Europese Unie, kan het merk bij het OHIM in Alicante Spanje gedeponeerd worden. Nadat een merk bij één van deze twee organisaties is gedeponeerd, kan ook voor internationale merkbescherming worden gekozen door het merk, model en tekening te deponeren bij de World Intellectual Property Organisation (WIPO) in Genève, Zwitserland. Het beste is uiteraard om dit te laten doen door de merkenbureau die u inschakelt om zeker te zijn dat alles goed verloopt.

Een uniek merk

Merken kunnen al eerder gedeponeerd zijn. Tegen betaling kunt u laten onderzoeken of er oudere merken zijn die de registratie van uw merk in de weg staan. Uw merk moet voor registratie ook daadwerkelijk uniek zijn, geen naam zijn die afgeleid is van een algemene productgroep of dienstensoort en de merknaam of beeldmerk mag niet misleidend zijn. Een adviseur of merkenbureau kan u helpen om uw merk te registeren of te beschermen.

Merkinbreuk aanpakken

Merkbescherming door registratie van merk voorkomt dat concurrenten en andere kwaadwillende personen misbruik kunnen maken van uw naam, beeld of model. Dat het merk is opgenomen in het merkenregister, is een belangrijk argument wanneer u merkinbreuk wilt aanpakken. Het is niet zo dat wanneer u een merk heeft geregistreerd, dat u voor altijd eigendom blijft van het merk. U moet uw merk wel onderhouden, gebruiken, bewaken en de registratie tijdig verlengen.

Een merknaam bezitten kan heel lucratief zijn. De afgelopen jaren hebben veel bedrijven het productieproces uitbesteed en zijn enkel eigenaar gebleven van het merk. Hierdoor kunnen deze bedrijven zich volop richten op de waarde van het merk en op marketing investeren.

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten