Kan Uber de concurrentie het hoofd bieden?

Door

februari 26, 2015OverigeGeen Reacties

Het leek een succesverhaal als Google of Facebook te worden: de Taxi-app Uber werd binnen een paar jaar meer dan 40 miljard dollar waard en was op weg een monopolie te krijgen binnen de taxiwereld. Nog steeds is het niet ondenkbaar dat zoiets gebeurt, maar de onderneming stuit op veel verzet. Steeds meer bedrijven nemen namelijk het concept over.

Een app waarmee je direct een taxi in de buurt kon bestellen en betalen was in 2009 nog revolutionair toen Uber het bedacht, maar tegenwoordig is het aanbod enorm. Andere app-ontwikkelaars zagen het geld dat in de taxiwereld te verdienen valt en kwamen in actie. Een app als Taxify bijvoorbeeld, begon in 2013 in Estland, maar heeft zich ondertussen uitgebreid richting Nederland en de VS. Steden als Amsterdam, Rotterdam en Bloemendaal waren in handen van Uber, maar worden langzaamaan overgenomen door andere, gelijkende apps.

Andere grote concurrenten zijn Hailo of GetTaxi, die net als Uber in meerdere landen verkrijgbaar zijn. En onlangs werd bekend dat Lynk – weer een nieuwe app – de Ierse taximarkt gaat bestormen. Het is het topje van de ijsberg. Ook Google heeft zich als concurrent aangediend (op het gebied van zelfrijdende auto’s), waarmee duidelijk wordt dat Uber het alles behalve gemakkelijk gaat krijgen in de komende maanden. De concurrentie wordt met de week heviger.

Kan Uber de moordende concurrentie voorblijven? Het is lastig te voorspellen, maar zeker is dat ze er alles aan zullen doen. Het bedrijf blijft met nieuwe innovaties komen (de nieuwste: een alarmknop in de app voor zowel bestuurders als passagiers) en heeft bovendien een zeer sterke positie. Qua financiële daadkracht ligt Uber nog een straatlengte voor op andere taxi-apps, wat betekent dat  de onderneming grotendeels zelf in de hand heeft hoe succesvol ze wordt.

Uiteindelijk zal het gunstig uitpakken voor de consument. Toenemende concurrentie zorgt er normaal gesproken voor dat prijzen dalen, waardoor ritjes met de taxi binnenkort niet veel meer zullen kosten. Toch is er nog altijd geen goede reden om lokale taxicentrales als Taxi Hoofddorp de rug toe te keren: vooralsnog zijn die betrouwbaarder en even duur als de taxi’s van Uber en diens concurrenten.

 

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten