Online resultaat: zonder bezoekers géén resultaat

Door

juni 11, 2014InternetGeen Reacties

Vrijwel ieder bedrijf heeft een website, maar levert die ook wat op?
En is bij het starten van de site goed nagedacht over wat je ermee wil bereiken?

Bij veel MKB bedrijven is vaak eerst de website gebouwd, zijn er teksten aan toegevoegd en een formulier… Zo, laat de klanten nu maar komen!

Waar blijven die bezoekers?

Als je dan naar de statistieken kijkt en je ziet maar weinig bezoekers, dan ontstaat er de behoefte om hoger in google te komen. Maar ja… als er geen inhoud op je site staat die aansluit op waar je doelgroep naar zoekt, kán Google je site niet vertonen…

Waar is je doelgroep naar op zoek?

Als je al klanten hebt, wat is nu hun probleem, waar ze bij jou de oplossing hebben gevonden? Als mensen gaan zoeken in Google is er een informatiebehoefte en vaak gerelateerd aan het oplossen van iets.

Bij de zoektocht zijn ze dus alleen geïnteresseerd in een antwoord op hun zoekvraag en niets anders. Ze zijn nog niet toe aan wie je bent en wat je te bieden hebt. Die fase kan pas ontstaan nadat ze je dankbaar zijn voor je info en meer willen.

Op je site: Jij en Ik

Als eigenaar van de site wil je alles vertellen over waar je goed in bent en welke klanten je al hebt geholpen, maar daar zit in eerste instantie vrijwel niemand op te wachten. Maar goed: deze pagina’s staan natuurlijk ook op je site. Maar het gaat er om bezoekers te trekken om, dat er voor hun relevante content op staat. Je bezoeker moet het gevoel hebben dat jij precies begrijpt wat er aan de hand is en wat hij nodig heeft.

Optimaliseren op zoekwoorden

Het helpt Google nog steeds enorm, als Google aan de hand van de URL, pagina titel, beschrijving van de pagina, koppen en dergelijke, waar de pagina over gaat.

Alleen moet het wel goed leesbare, logische content zijn. Google kijkt ook naar hoe je bezoekers je pagina’s gebruiken: zijn ze er kort, downloaden ze iets? delen ze content etc.

Je site promoten

Als je site tip-top in orde is, zul je je content moeten promoten. Op andere sites en platformen. Het is helaas niet anders.

Kijk. Als er over exact hetzelfde onderwerp 10 pagina’s zijn met alle 10 hele goede content. Hoe moet Google dan bepalen wie zij het beste bovenaan kunnen zetten?
“De content waar veel links naartoe wijzen, die zal wel populairder zijn… Die dan maar hoger dan die zonder links…”, is dan een logische gedachte, nietwaar?

Hoe dat precies werkt en welke criteria er exact in de formule van Google zitten is niet bekend, maar continue past Google die regels aan.

Dáár komen de bezoekers!

En als je dan alles goed gedaan hebt, dan gaan er bezoekers komen. Dat kan haast niet anders, want Google discrimineert niet!

Nu ze op je site landen is het van levensbelang om resultaat te boeken: zorg voor Call To Actions! Hoe vaak zie je niet pagina’s waar dat niet gebeurt?

Dan is er een goed verhaal of tip weggegeven en eindigt de pagina met een PUNT!

Met andere woorden: ‘Zo, dat was wat ik je wilde vertellen. Kijk nu maar even verder in het menu of zo en dan praten we verder op een volgende pagina…’

Dus zorg ervoor dat er altijd een actie volgt. Dat hoeft niet altijd een formulier of verkoop te zijn. Het kan eenvoudig een link naar een volgende pagina zijn, een download of iets dergelijks zijn.

Maar bedenk ze wel zo, dat ze een logische vervolgstap zijn in je acquisitieproces. Uiteindelijk wil je er wel iets mee kunnen. Bijvoorbeeld een e-mail adres, een telefoontje enzovoort…

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten