Hoe belangrijk is zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren?

Door

mei 26, 2014InternetGeen Reacties

Dat internet belangrijke is voor de economie, dat moge duidelijk zijn. In Nederland werd via online winkelen in 2013 zo’n 10,6 miljard euro besteed. Het is dus belangrijk om online gevonden te worden en zo een graantje mee te pikken van de online bestedingen. Maar welke manieren zijn er om internet-gebruikers naar je webshop of website te krijgen en hoe werkt zoekmachine adverteren hierbij?

Zoekmachineoptimalisatie

Allereerst kan het verschil gemaakt worden tussen SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimizing of Search Engine Optimalisation. SEO staat in verband met de zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Het gaat er namelijk om hoe goed jouw site gevonden en hoe snel jouw site dus wordt getoond in de zoekmachines. Hierbij gaat het om de niet betaalde resultaten, dus puur op relevantie van jouw website en de zoekopdracht van de zoekmachinegebruiker.
Overigens heeft Google hierbij een aandeel van minimaal 93% in het gebruik van de zoekmachines.

Zoekmachine adverteren

Naast SEO is er dus ook SEA. Dit staat voor Search Engine Advertising. Dit zijn de betaalde resultaten die ook in Google getoond worden en wordt dus ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een budget dat per dag opgemaakt kan worden en vooraf kan worden ingesteld door de adverteerder. Deze advertenties worden vervolgens vertoond maar er wordt pas betaald wanneer er daadwerkelijk op de advertentie wordt geklikt. Dit wordt het cost-per-click mechanisme genoemd.

Affiliate marketing

Ook zijn er nog andere vormen om bezoekers naar je website te krijgen dan SEO en zoekmachine adverteren hoewel dit wel de 2 grootste zijn. Affiliate is een vorm van het verkrijgen van bezoekers in ruil voor een vergoeding, de zogenaamde commissie. Hierbij laat je een andere website bezoekers door sturen naar jouw website. In ruil voor die bezoekers of pas wanneer het betalende bezoekers zijn, betaal jij de website een commissie. Je verdient er immers meer aan dan wanneer je de (betalende) bezoeker niet had gehad.

Inschakelen van een online marketing bureau

Mocht dit allemaal te ingewikkeld klinken, dan kan het raadzaam zijn om een online marketing bureau in te schakelen. Zij hebben verstand van zaken en kunnen doelgericht de website of advertenties optimaliseren. Maar vaak is een online marketing bedrijf echt gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Dit is voor veel websites namelijk simpelweg de meeste bron van inkomsten of bezoekers.
Als je een online marketing bureau inschakelt dan heb je meer gerichte bezoekers en zul je op langere termijn het zoekverkeer naar jouw website zien stijgen.

Resultaat van online marketing gebruik

Het is moeilijk te zeggen hoeveel jouw website zal stijgen bij actief gebruik van SEO en SEA. Het is namelijk van veel factoren afhankelijk hoe hoog Google jouw website plaatst in de zoekresultaten. Denk aan concurrentie, relevantie, website opbouw, het aantal links naar jouw website, leeftijd van de website, de teksten op de pagina enzovoort. Wel is het raadzaam om gebruik te maken van de SEO en SEA regels.

 

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten