Hoe kan je het slaapcomfort verbeteren?

Door

juli 16, 2014Huis & TuinGeen Reacties

Hoe belangrijk goed slapen is, hoef je maar weinig mensen uit te leggen. Na een slechte nachtrust voelt de volgende dag een stuk langer aan. Een goede nachtrust is te wijten aan zowel psychologische invloeden als fysieke invloeden van de omgeving. Vooral de aanschaf van het juiste bed en in welke omgeving dit bed staat is van groot belang voor een goede nachtrust.

De eigenschappen van het matras hebben grote invloed

Een goed bed heeft heel wat eisen. Zo moet het bed ventilerend, wat vrijwel automatisch een goede hygiëne met zich meebrengt. Het is namelijk belangrijk dat het bed lucht. Pocketveringsmatrassen hebben een goede open cel structuur. Hierdoor voelen zij koel aan maar ontstaat er bovenal een goede afvoer van bijvoorbeeld zweet in de slaap. Maar dat een matras van goede kwaliteit moet zijn is algemeen bekend. Daarom wordt verder gekeken naar bijvoorbeeld het topdekmatras.

Een goed topdekmatras voor meer comfort

Het topdekmatras wordt ook wel een oplegmatras of een topper genoemd. Het eigenlijk de finishing touch die het slaapsysteem afmaakt. Een topdekmatras is een dun matras van zo’n 5 á 6 centimeter dik. Dit matras wordt op het reguliere matras geplaatst.

Het nut van het topdekmatras is dat het zorgt voor een heerlijk zacht en aangenaam ligcomfort. Daarnaast krijg je toch optimale ondersteuning van het eigen matras. Ook verlengt het topdekmatras de levensduur van het matras. Daarnaast is het makkelijk te keren en te luchten en dit bevordert het slaapklimaat. Topdekmatrassen zijn er in verschillende uitvoeringen. Zo kan je denken aan een topdekmatras van traagschuim. Ook is het mogelijk om de geul tussen twee éénpersoonsmatrassen weg te halen met een eentweepersoons topdekmatras.
Als je weleens slecht slaapt dan kan je proberen om met een topdekmatras te slapen en zo het slaapcomfort te verbeteren.

Leefgewoonten hebben ook invloed op het slaapgedrag

Naast dat het matras, het topdekmatras en het kussen van belang zijn, is ook de omgeving van belang. Denk aan een opgeruimde en stofvrije kamer. Ook is het van belang om de slaapkamer vaak te luchten, door middel van het openen van het raam. Voldoe je aan al deze punten maar slaap je nog steeds niet optimaal? Kijk dan eens naar je eetpatroon of de tijden van sporten. Het is namelijk aangetoond dat hoe later je eet of sport, hoe slechter je slaapt. Neem toch minimaal 2 uur van tevoren rust met sporten en eten.

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten