Waar is slapen goed voor?

Door

september 27, 2014GezondheidGeen Reacties

Iedereen weet dat slapen gezond is en dat een goede nachtrust belangrijk is. Vooral wanneer je kinderen hebt is het prettig om voldoende nachtrust te krijgen. Toch is het vaak de combinatie tussen gezin en werk die je uit je slaap kan houden. Wanneer de kinderen op bed liggen kan er altijd nog wel even wat aan het werk gedaan worden of je kinderen kunnen midden in de nacht wakker worden. Toch is het belangrijk om genoeg slaap te krijgen. Hoe krijg je dit dan voor elkaar?

Slapen is gezond

Slapen is gezond, zowel voor je lichaam als voor je geest. Wanneer je te weinig slaapt zul je een slaaptekort veroorzaken. Een slaaptekort zorgt ervoor dat:

  • Je minder goed beslissingen kunt nemen
  • Je immuunsysteem minder goed werkt
  • Je minder goed kunt concentreren
  • Je minder goed informatie op kunt nemen
  • Je prikkelbaar bent
  • Je gevoeliger bent voor stress
  • Je bloeddruk hoger blijft
  • Je opgedane ervaringen minder goed kunt verwerken

Bij een druk bestaan, zoals een drukke baan of een combinatie tussen werk en gezin, is het erg belangrijk om goed en voldoende te slapen.

Maak van slapen een prioriteit

Om ervoor te zorgen dat je voldoende nachtrust hebt is het belangrijk om van slapen een prioriteit te maken. Plan daarom in hoe laat je gaat slapen en houd je hieraan. Chronisch slaaptekort bezorgt je alleen maar een verschrikkelijk humeur.

Slaapomgeving

Om goed te kunnen slapen is het belangrijk om je slaapomgeving eens goed onder de loep te nemen. Om je slaapcomfort te verhogen is het belangrijk om een aantal dingen te doorlopen in de slaapkamer:

  • Is je slaapkamer wel donker genoeg? Wanneer er teveel licht binnenkomt in de slaapkamer word je ‘s ochtends te vroeg wakker, of je kunt last hebben van een lantaarnpaal
  • Is de temperatuur in de slaapkamer goed? Wanneer je kamer te warm is kun je niet goed slapen en wanneer het te koud is zul je last hebben van de kou. De ideale temperatuur is tussen de 14 en 18 graden
  • Heb je het slaapkamerraam ‘s nachts altijd open staan? Frisse lucht zorgt ervoor dat je minder suf wakker wordt en dat je geen hoofdpijn hebt
  • Heb je een goed bed? Voor meer informatie over goede bedden kun je kijken op www.altijdgoedslapen.nl

Tips om goed te slapen

Verder tips om lekker te kunnen slapen zullen voor sommige misschien voor de hand liggend zijn.

  • Vermijd alcohol, tabak en caffeïne in de avonduren
  • Zorg voor een regelmatig slaapritme, vaste bedtijden kunnen ervoor zorgen dat je makkelijker in slaap valt
  • Wanneer je overdag moe bent kun je best een middagdutje doen van ongeveer 20 minuten
  • Zorg voor een ontspannen sfeer voordat je naar bed gaat
  • Zorg ervoor dat je niet tot heel laat televisie kijkt of achter de computer zit
  • Zorg ervoor dat je overdag voldoende beweegt zodat je ‘s avonds ook echt moe bent.

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten