Snel buikvet verbranden met de kettlebell

Door

januari 9, 2014GezondheidGeen Reacties

Wie buikvet wil verbranden denkt vaak al snel aan lange en saaie reeksen van buikspieroefeningen. De waarheid is echter dat sit-ups en crunches helemaal niet effectief zijn als je van overtollig buikvet wilt afkomen. Dit geldt ook voor al die apparaten die tegenwoordig worden verkocht die alleen maar gericht zijn op buikspieroefeningen (ab rollers, ab wheels enzovoorts).

Het is een mythe dat je vet op een plek kunt verbranden door de spieren op die plek te trainen, ook wel spot-reduction genoemd. Oftewel, eindeloze reeksen sit-ups zullen je geen tot weinig resultaat geven.

Hoe dan wel buikvet verbranden?

Hoe kom je dan wél aan die felbegeerde platte buik? Om vet te verbranden geldt er eigenlijk maar één belangrijke regel. Je moet meer calorieën verbranden dan je eet. Door je uitsluitend op één spiergroep te richten (bijvoordbeeld de buikspieren), zul je veel minder calorieën verbranden dan wanneer je zoveel mogelijk spiergroepen tegelijkertijd aan het werk zet. Het is voor de snelste resultaten ook van belang om cardio te combineren met krachttraining.

Daarnaast speelt natuurlijk voeding een zeer belangrijke rol. Deze bepaalt immers hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Je kunt nog zo intensief trainen, als je daarna een hoop koolhydraatrijk voedsel naarbinnen werkt zul je weinig resultaat zien.

Kettlebell training en buikvet verbranden

Een zeer effectieve manier om vet te verbranden is de kettlebell workout. Het grote voordeel van deze training is dat deze cardio combineert met kracht. Je kunt al met één kettlebell tientallen verschillende oefeningen doen. Dit zorgt voor een zeer veelzijdige training die niet snel gaat vervelen. Daarnaast zijn de oefeningen zeer intensief. Dit betekent dat je zelfs met een korte workout veel calorieën kunt verbranden.

Met bijna alle kettlebell oefeningen train je ook je buikspieren. Dit komt omdat de kettlebell een vrij gewicht is. Om jezelf stabiel te houden tijdens de oefeningen moet je de spieren van je buik en onderrug gebruiken.

Er zijn ook diverse oefeningen die direct je buikspieren trainen zoals bijvoorbeeld de Turkish Get Up en de Windmill.

Het is dan ook niet zo vreemd dat de kettlebell workout zo snel aan populariteit wint in Nederland. Door drie workouts per week van ongeveer een half uur te combineren met gezonde en gebalanceerde voeding kun je al binnen een paar weken zichtbare resultaten hebben met deze training.

Een ander groot voordeel is dat je de oefeningen makkelijk vanuit huis kunt doen. Hierdoor wordt de drempel om te trainen veel lager dan wanneer je iedere keer op en neer moet naar de sportschool. Kortom, als je wel met wat minder ‘buik isolatie’ kunt en je wilt hier snel werk van maken, dan is kettlebell training zeker de moeite van het proberen waard.

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten