Slaapvalkuilen: trap er niet in

Door

januari 9, 2014GezondheidGeen Reacties

Veel Nederlanders kampen met een slechte nachtrust. Een kwaal die nog wel eens onderschat wordt. Te weinig of slecht slapen kan voor ernstige problemen zorgen met het dagelijks functioneren. Het kan bijvoorbeeld leiden tot concentratiestoornissen, een verminderde werking van het geheugen en stemmingswisselingen. Helaas trappen veel mensen met slaapproblemen in zogenoemde ‘valkuilen’ die het probleem alleen maar verergeren. In dit artikel ga ik in op drie veelvoorkomende valkuilen, zodat je deze kunt herkennen en vermijden.

Veel mensen die ’s nachts slecht slapen hebben de neiging om overdag slaap in te halen. Dit is geen goed idee. Het verstoort je slaap-waakritme en de kans dat je de avond erop niet kunt inslapen of vaak wakker wordt groeit enorm. Als het echt nodig is om even je ogen te sluiten, hou het dan bij een hazenslaapje of ‘powernap’. Kortom, niet langer dan een kwartier tot maximaal een half uur. Anders bestaat de kans dat je in een diepere slaapfase terecht komt en dan ben je alleen maar vermoeider en versufter als je weer wakker bent.

Kom je bed uit

Een andere valkuil is het (veel) te lang uitslapen na een slechte nachtrust. Na een vermoeiende werk- of schoolweek is het heel aantrekkelijk om op zaterdag en zondag tot 11.00 uur in je nest te blijven liggen. Toch is dit geen goed idee. De kans is namelijk levensgroot aanwezig dat je zondagavond de slaap niet kan vatten en de volgende week weer met een 1-0 achterstand begint. Op deze manier hou je dus je eigen slaapproblemen in stand.

Verlies jezelf niet in Red Bull

Tot slot wil ik graag nog ingaan op het overmatig gebruik van caffeine om een gebrek aan nachtrust te compenseren. Natuurlijk wil ik je je welverdiende bakje koffie niet ontzeggen, maar maak het niet te bont. Verlies je zelf niet in Red Bull, Bullit, Golden Power en andere energieverhogende drankjes. Probeer vooral in de avond geen caffeinehoudende drankjes. Wil je toch een ‘instant energieboost’? Kies dan voor de ouderwetse methode en wrijf een koud washandje door je gezicht.

Kijk verder

Het internet biedt oneindig veel kennis voor mensen die niet in slaap kunnen komen of onrustig slapen. Er zijn talloze goede websites met tips waar je echt iets aan hebt. Mochten slaapproblemen toch aanhouden dan is een bezoek aan de huisarts het beste advies. De huisarts kan je waar nodig doorverwijzen en/of de juiste medicatie voorschrijven.

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten