Gezond afvallen

Door

december 9, 2013GezondheidGeen Reacties

De beste manier om af te vallen is door dit geleidelijk aan te pakken. Crash dieten zijn niet de oplossing: afvallen kan beter op een verantwoorde wijze door leefstijl in wijze van voeding en beweging aan te passen. Het menselijk lichaam houdt namelijk van langzame maar duurzame aanpassingen in plaats van grote veranderingen. Natuurlijk is het mogelijk ondersteunende voedingssupplementen te gebruiken voor extra resultaat. Wilt u optimaal afvallen: kies dan voor een combinatie van minder calorieën, meer beweging én supplementen.

Een voorbeeld: wanneer u nooit heeft gesport, is het dan verstandig uzelf in te schrijven voor het rennen van een marathon? Na een snelle start, gevolgd door zware blessures en zware demotivatie stopt u met rennen en is het doel niet gelukt. Daarom is het van belang om dit langzaam op te pakken, op te bouwen en een blijvend resultaat in oog te nemen.

Energie en afvallen

Afvallen kan op een simpele wijze uitgelegd worden. Het lichaam heeft voeding nodig om energie te krijgen. Wanneer er teveel voedsel is wordt energie opgeslagen in vet. Dus het is simpel: eet u teveel, dan komt u aan. Maar ook: verbruikt u meer energie dan uw lichaam door voeding binnenkrijgt, dan zult uw lichaam vetreserves gebruiken voor energie, dus zult u afvallen. Oftewel:

  • zorg dat u minder calorieën eet
  • zorg dat uw verbranding hoger is dan de calorieën die u eet

Afvallen: Kleine aanpassingen voor grote veranderingen

Kleine veranderingen in uw eetpatroon kunnen al grote veranderingen tot gevolg hebben. Stelt u zich eens voor: elke week trakteert u zich op zaterdag ochtend op een croissant. Eén croissant is al bijna, schrik niet, 900 calorieën. Neemt u een bruine boterham met mager beleg, bespaart u bijna 800 calorieën. Dit zijn 3200 calorieën per maand = 41600 calorieën per jaar = 5 kilo. Neem niet alleen ‘dat ene’ croissantje minder, maar ook andere vette voeding en u zult kilo’s afvallen.

Beweging en afvallen

Iemand die meer beweegt, maar dezelfde hoeveelheid voeding tot zich neemt, zal hoogstwaarschijnlijk afvallen. Stel, u heeft echt een hekel aan de sportschool inclusief al de afgetrainde fanatiekelingen, ga een vlotte wandeling maken. Elke avond even 15-20 minuten flink de pas erin en uw conditie zal al vooruit gaan. Houdt u van meer uitdaging: hardlopen, zwemmen of spinnen zijn dan zeer effectieve cardio work-outs. In sommige periodes is het lastig om voldoende lichaamsbeweging te krijgen, feestdagen, verjaardagen, drukke periode met werk, etc. Enkele tips om dan nog steeds voldoende lichaamsbeweging te krijgen:

1.) ga in het weekend iets doen waarbij u beweegt. Gaat u bij een kennis op visite: stel hem/haar voor lekker op het strand of het bos te gaan wandelen.
2.) Tv-commercials zijn sit-ups: als u tv kijkt, ga dan tijdens de reclame snel sit-ups doen. Is de reclame afgelopen, ga verder met tv kijken. 4x een reclameblok is al snel 20 minuten work-out!
3.) Loop een aantal keer extra naar de koffiemachine, kies voor de trap en kies voor een snellere pas. Elk klein beetje lichaamsbeweging is meegenomen, dus ook de paar minuutjes die u de trap oploopt, in plaats van de lift neemt.

Wees geduldig met afvallen

10 kilo afvallen in 1 week kan simpelweg niet. Zelfs bij programma’s als expeditie robinson, waar de kandidaten praktisch niet eten, zullen ze dit pas na 4 weken aan gewicht verliezen. Wees daarom realistisch. Stel uzelf een doel: elke week 1 kilo =  4 kilo per maand. Pakt u het grondiger aan: 1,5 kilo per week = 6 kilo per maand. Dat is al snel een kledingmaat! Wees daarom niet teleurgesteld als u aan het eind van de week ziet dat u ‘slechts’ 1 kilo bent afgevallen: na een maand zullen uw vrienden en familie al verschil zien!

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten