Calcium, de bouwsteen van uw lichaam!

Door

april 2, 2014GezondheidGeen Reacties

Calcium is een essentiële stof die invloed heeft op verschillende delen van het skelet en gebit. Dit weten de meeste mensen wel maar calcium heeft nog meer functies in het lichaam. Zo is het van invloed op de hormoonwisseling. Ook de celgroei en bloedstolling zijn ook beïnvloedbaar door de hoeveelheid calcium. Maar ongeveer 99% van de calcium bevindt zich toch wel in de botten. Hierbij zorgt het voor de sterkte van de botten. Een calcium tekort is dus schadelijk. Lees hieronder hoe het precies zit.

Een calcium tekort

Bij een tekort aan calcium in het bloed haalt uw lichaam de benodigde calcium uit de botten. Bij een tekort worden de botten broos en wordt de kans op een botbreuk groter. Een tekort kan echter nare gevolgen hebben. Het zou zo kunnen zijn dat er osteoporose volgt. Dit komt namelijk door een afgenomen bot-massa en verstoring van de bot-matrix.

De klachten van osteoporose

  • Allereerst kan het leiden tot bot breuken. Daarom kan u totdat daadwerkelijk een botbreuk is opgelopen weinig merken dat u osteoporose heeft.
  • Een ander gevolg is het kleiner en krommer worden. De wervels in de wervelkolom kunnen door een calcium tekort verzwakken en inzakken. Een gevolg hiervan is dat u krimpt. Bij het inzakken van meerdere wervels wordt de rug steeds krommer. Dit kan leiden tot chronische rugpijn.
  • Als derde gevolg kan genoemd worden dat er klachten ontstaat in de organen. Wanneer de wervelkolom erg krom is geworden, dan kan dat leiden tot ademhalingsproblemen. De longen hebben namelijk minder ruimte achter de ribben. Ook is er een grotere kans op een longontsteking door de beperkte ruimte in de borstkas.
  • Het laatste gevolg dat we bespreken van osteoporose als gevolg van een calcium tekort is evenwichtsverlies. Door het inzakken van de wervels verandert de lichaamshouding. Soms gaan mensen door de kromme houding meer met hun hoofd naar voren lopen. Hierdoor hebben zij de neiging om voorover te vallen. Daardoor wordt de kans op vallen (en dus op botbreuken) weer groter.

Het voorkomen van osteoporose    

Osteoporose wenst natuurlijk niemand. Daarom moet voorkomen worden dat u een calcium tekort krijgt. Maar hoe?
Calcium krijgt u binnen door de juiste voeding te eten. Vooral zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt bevatten veel calcium. Daarbij maakt het vetgehalte van de producten niet uit. Er zit dus geen verschil tussen magere, volle of halfvolle melk. Verder zijn er nog andere producten die calcium bevatten. Bijvoorbeeld brood, groenten, noten en vlees.
Een volwassene heeft ongeveer 1000 milligram(1 gram) calcium per dag nodig. Bij oudere mensen stijgt deze hoeveelheid naar 1200 milligram per dag.

Leave a Reply

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten